Alfa Romeo heeft bij het ontwerpen van zijn auto’s altijd gekozen voor een totaal eigen benadering. Zijn technici en vormgevers bewegen zich van oudsher op het snijvlak van design en passie, waar liefde voor vooruitstrevende techniek samenkomt met de onbedwingbare drang tot het opwekken van emoties. Nu voegt Alfa Romeo een nieuw hoofdstuk aan zijn merkgeschiedenis toe. Met een nieuw model dat volledig is ontworpen rondom de bestuurder.
Het van de ontwerp nieuwe Giulia illustreert de indrukwekkende evolutie van het wereldberoemde Alfa Romeo-design, op zowel technisch als stilistisch gebied. Het front wordt gedomineerd door een eigentijdse interpretatie van de legendarische driedelige grille met het beroemde driehoekige schild in het midden, het ijkpunt van elke Alfa Romeo. De V-vormige verhoging van de motorkap vormt een duidelijke verwijzing naar de kracht die eronder huist. Alles duidt op kracht in beweging. In elke oplossing is eenvoud, balans en harmonie herkenbaar.
In de cockpit van de nieuwe Giulia staat als vanouds de bestuurder centraal. Van het dashboard met de prominent aanwezige snelheidsmeter en toerenteller, tot de perfect in de hand liggende versnellingspook en het innovatieve stuurwiel: alles is vervaardigd in een unieke Italiaanse stijl waarin vorm, functie en schoonheid samenkomen om een zinnenprikkelende rijbeleving te bieden.
De nieuwe Giulia combineert pure rijemoties met ultieme veiligheid. Tot de hightech veiligheidsvoorzieningen die standaard op alle versies aanwezig zijn, behoren Forward Collision Warning (FCW) ter voorkoming van kop-staartbotsingen, Autonomous Emergency Braking (AEB) noodstopassistentie, Lane Departure Warning (LDW) ter voorkoming van onbedoeld verlaten van de rijstrook en cruise control en Blind Spot Monitoring (BSM) dodehoekbewaking. Een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen in het camerabeeld is optioneel beschikbaar.
De nieuwe Giulia is als eerste auto in zijn klasse uitgerust met een nieuw elektromechanisch systeem waarin de stabiliteitsregeling en de traditioneel bekrachtigde remmen zijn geïntegreerd. Dit Integrated Brake System (IBS) brengt niet alleen een aanzienlijke gewichtsbesparing met zich mee, maar zorgt ook voor het vrijwel volledig elimineren van de pedaaltrillingen bij een ABS-ingreep en een directere reactie op het rempedaal. Het resultaat is een recordbrekende remafstand: van 100 km/h naar 0 in 38,5 meter.
De nieuwe Giulia biedt een keuze uit twee turbomotoren die prestaties en efficiency combineren met ongekende souplesse: een 2.0 benzinemotor van 200 pk/149 kW gekoppeld aan een 8-traps semi-automatische transmissie en een 2.2 dieselmotor van 136pk/100kW, 150 pk/112 kW of 180 pk/134 kW, alle met een handgeschakelde zesversnellingsbak en de laatste 2 zijn tevens verkrijgbaar met een 8-traps semi-automatische transmissie. Ter verhoging van het koppel en een progressieve vermogensopbouw zonder 'turbogat' treedt de turbocompressor al bij lage toerentallen in werking.
Zoals elke Alfa Romeo biedt de nieuwe Giulia een veilig rijgedrag dat de bestuurder vertrouwen geeft om compromisloos van het rijden te genieten. Zijn hoge prestatieniveau vertaalt zich één op één in een fascinerende rijbeleving die alle ruimte biedt voor passie en emoties. Deze eigenschappen dankt hij aan zijn mechanische specificaties: achterwielaandrijving, een optimale gewichtsverdeling, geavanceerde wielophanging en een voor zijn klasse ongekend gunstig gewichts/pk-verhouding.
De nieuwe Giulia is uitgerust met het gepatenteerde Alfa™ Link-systeem. De dubbele wieldraagarmen met de semi-virtuele fuseelijn houden de voorwielen zelfs in snel genomen bochten perfect haaks op het wegdek, wat onderstuur vermindert en het stuurwielgevoel aanzienlijk verbetert. Aan de achterzijde koppelt het multilink-systeem met vier en een halve draagarm een hoog comfortniveau aan een zijwaartse grip in bochten waarmee hij zich in de top van zijn klasse plaatst.
De Alfa™ DNA-rijdynamiekregeling maakt het mogelijk de respons van gas-, rem- en stuurcommando's en de Alfa™ Active Suspension (indien aanwezig) af te stemmen aan de rijomstandigheden of eigen voorkeur. Dynamic is de modus voor een sportieve rijstijl, met een directe respons op rem- en stuurcommando's. Natural is de instelling voor een comfortabel rijgedrag in het dagelijks verkeer. Advanced Efficiency de instelling om zo schoon en zuinig mogelijk te rijden.
Koolstofvezel voor de cardanas en aluminium voor de motorkap, portieren, motor, wielophangingscomponenten en remklauwen: dankzij het uitgekiende materiaalgebruik onderscheidt de nieuwe Giulia zich door een laag gewicht en optimale gewichtsverdeling. Dat komt niet alleen de rijeigenschappen ten goede, maar vertaalt zich ook in een in aanzienlijke reductie van het brandstofverbruik en de emissies.
Giulia Advanced Efficiency (AE) is de efficiëntste versie van het Giulia-assortiment, ontwikkeld om u buitengewone voordelen qua verbruik en emissies te geven: 3,8 l/km en 99 g/km CO2 in de gecombineerde cyclus. Die resultaten worden bereikt door een 2,2 liter dieselmotor van 190 pk, gecombineerd met een automatische transmissie, en een lagedruk-EGR-klep, lucht-water-intercooler, een tweede koelcircuit en een speciale transmissieverhouding voor de versnellingen. De lagere bodemvrijheid en CX-waarde van 0,23 gecombineerd met de ECO-banden zorgen ervoor dat deze versie nog minder emissies en een nog lager verbruik laat optekenen.
Ontdek compromisloze kwaliteit in alle uitrustingsniveau’s. Het gamma bestaat uit Guilia, Super, de luxueuze Ti, sportieve Sprint of de adembenemende Veloce.